Aktualności - Żyrzyn

Przed nami nowy fascynujący tydzień pełen przygód i uśmiechu! :) pamiętajcie, żeby uśmiechać się jak najczęściej! :)
A czy wiecie, że dzisiaj jest wyjątkowo słodki dzień? 12 kwietnia obchodzimy Dzień Czekolady. A oto kilka ciekawostek na ten temat:
  • Czekolada obchodzi swoje święto kilka razy w roku m.in. 12 kwietnia, 7 lipca i 4 września.
  • Statystyczny Polak zjada ponad 5 kg wyrobów z kakao rocznie.
  • Początków kakaowej przekąski należy szukać w Ameryce Łacińskiej, ok. 4000 lat temu.
  • Znana od kilku tysięcy lat, spożywana w przeróżnej formie, wspiera układ krążenia, poprawia samopoczucie i dobrze wpływa na organizm. Ma tysiące odmian, kształtów i kolorów.
  • Z kolei największa w Polsce marka czekoladowa E.Wedel Dzień Czekolady obchodzi 4 września, aby pielęgnować historię i tradycję zapoczątkowaną przez rodzinę Wedlów.

Początków kakaowej przekąski należy szukać w Ameryce Łacińskiej. Wszystko zaczęło się od Majów, którzy już ok. 4000 lat temu wykorzystywali nasiona kakaowca do wytwarzania „czekoladowego” napoju. Stosowano je w trakcie ceremonii religijnych i jako lekarstwo.

Później, dzięki wyprawom Krzysztofa Kolumba i odkryciu Ameryki nasiona tej rośliny przywędrowały do Europy dając początek rozwojowi produkcji czekolady na starym kontynencie. Mniej więcej w połowie XVI w., pierwowzory pitnej czekolady robiły się coraz bardziej popularne na Starym Kontynencie. I chociaż mogli sobie na nią pozwolić jedynie najbogatsi i duchowni, to coraz szybciej zyskiwała sławę we wszystkich państwach ówczesnej Europy.

Pomimo faktu, że kakaowce jako pierwsi zaczęli uprawiać Majowie, przez wieki czekolada była przede wszystkim pitna. Dopiero Europejczycy wymyślili jej nowy format, zamykając głęboki, czekolady smak w tabliczce, po którą dziś tak chętnie sięgamy. Od tamtej pory, po czasy obecne, zaczęto wytwarzać wielorakie wzory, różnokolorowe odmiany tej słodkiej przekąski i dodawać do niej m.in. rodzynki, orzechy i bakalie, które zastygały w czekoladowej masie.

Czekolada szybko zyskała popularność, którą cieszy się do dzisiaj. Doceniane są nie tylko jej walory smakowe, ale też pozytywny wpływ na samopoczucie, m.in. wzmaga koncentrację, przeciwdziała depresji czy opóźnia starzenie. Podnosi poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Z badań wynika, że w czekoladzie można znaleźć nawet kilkaset substancji mających dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, m.in. żelazo, magnez, potas, błonnik czy antyoksydanty. W czekoladzie mlecznej i białej znajdziemy też większą ilość wapnia. Za najzdrowszą odmianę, jest uważana czekolada gorzka. Ten smakołyk ma doskonały wpływ na nastrój, samopoczucie i myślenie – działa energetyzująco i pomaga w sytuacjach wzmożonego zapotrzebowania na węglowodany. 

 
Zapraszamy Was do obejrzenia filmików o tym skąd pochodzi czekolada:
 
oraz jak powstaje czekolada
 
 
Może z okazji tak słodkiego dnia wykonacie razem z rodzicami jakiś słodki kuszący deser? Koniecznie sfotografujcie ten deser, gdy już będzie gotowy i przyślijcie nam zdjęcia!
Słodkiego dnia!
Pozdrawiamy
Świetlica w Żerdzi

Ten tydzień upłynął nam w temacie sportowym, podobały Wam się ćwiczenia, które Wam proponowaliśmy? Jesteśmy również ciekawi czy ćwiczyliście sami, czy może zaangażowaliście do wspólnych ćwiczeń innych domowników?
Na dzisiaj mamy dla Was nową porcję fajnych ćwiczeń, żebyście nie zapominali o aktywności fizycznej również podczas weekendu. Ćwiczenia te znajdziecie pod linkami:
 
A może macie ochotę nauczyć się prostego układu tanecznego? Pod tym linkiem znajdziecie zajęcia z zumby!
 
Pamiętajcie również o zabawach i spacerach na świeżym powietrzu, w sobotę i niedzielę ma być piękna pogoda - korzystajcie z niej do woli! Napiszcie nam, jakie są Wasze ulubione zabawy podwórkowe, czekamy na wiadomości!
 
W załącznikach przesyłamy Wam sportowe kolorowanki, zachęcamy także do wykonania pracy plastycznej przedstawiającej Wasz ulubiony sport, Waszą ulubioną aktywność fizyczną.
Pozdrawiamy
Świetlica w Żerdzi

 
o tym, że sport i aktywność ruchowa dzieci i młodzieży ma pozytywny wpływ na zdrowie - wiedzą wszyscy. Nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę jak duży wpływ ma uprawianie sportu na sferę psychiczną i emocjonalną człowieka. Powszechnie znana jest opinia o tym, że skoro w ciągu dnia wykonuje się prace umysłowe to odpoczywać należy właśnie poprzez aktywność ruchową. Usunięcie zmęczenia psychicznego wymaga takiego rozkładu dnia i wypełnienia czasu wolnego, aby znalazło się w nim miejsce na uprawianie sportu lub innych form aktywności fizycznej. Kochani aktywność fizyczna pobudza wszystkie procesy fizjologiczne organizmu i tym samym usuwa wszystko to, co spowodowało zmęczenie. 
Dlatego zachęcamy Was bardzo gorąco abyście dzisiaj skorzystali z pięknej pogody i wybrali się na krótki spacer :) dla tych którzy wolą bardziej intensywną formę ruch proponujemy następujący zestaw ćwiczeń, które można wykonywać w domu.
 
Podsumowując nasze rekreacyjno-sportowe rozważania mamy dla Was prostą krzyżówkę, która utrwali informacje o dyscyplinach sportowych i innych formach aktywności ruchowej .
 
Powodzenia 
Świetlica w Żerdzi

 
mamy nadzieję, że udało Wam się wczoraj zapoznać z polecanymi przez nas filmikami i razem z prowadzącymi wykonaliście wszystkie ćwiczenia a tym samym uwolniliście swoje endorfiny :) U tych , którzy mieli dłuższą przerwę w aktywności fizycznej mogła pojawić się przykra niespodzianka w postaci niegroźnego bólu - to mikrourazy włókien mięśniowych potocznie zwane zakwasami. Przez lata medycyna błędnie wskazywała, że ból, który występuje nazajutrz po wysiłku, spowodowany jest nagromadzeniem kwasu mlekowego. Stąd nazywano je “zakwasami”. Okazało się, że jest to błędna interpretacja dolegliwych objawów. Wprawdzie faktycznie podczas ćwiczeń w mięśniach wzrasta stężenie kwasu mlekowego, ale szybko wraca do standardowych wskaźników. Dziś specjaliści zakwasy po treningu określają jako DOMS, czyli delayed onset of muscle soreness (opóźnione bóle mięśni). Zakwasy odczuwamy już kilkanaście godzin po wysiłku ale po 2-3 dniach ustępują. Najbardziej skutecznym sposobem na zakwasy po treningu jest RUCH, wówczas mięśnie szybciej się regenerują i przyzwyczajają do większego wysiłku.
 
Żeby zaoszczędzić Waszym mięśniom przykrych dolegliwości bólowych mamy dla Was kolejny zestaw ciekawych ćwiczeń, które możecie wykonywać w domach. Ćwiczenia są proste ale z pewnością sprawią Wam dużo radości, zaproście do wspólnej zabawy rodzeństwo albo rodziców:)
Wszyscy wiedzą, że ruch do zdrowie ale pamiętajcie,że zadbać należy również o sprawność umysłową dlatego na zakończenie fizycznych zmagań sportowe memory:
 https://wordwall.net/pl/resource/3007537/angielski/sports Napiszcie do nas jakie dyscypliny sportowe były wykorzystane w tym zadaniu .
 
Bawcie się dobrze :)
 
Pozdrawiamy
Świetlica w Żerdzi

Odpoczęliście troszeczkę od codziennych obowiązków?
Domyślamy się, że pewnie także spróbowaliście (i to nie po jednym kawałeczku) pysznych ciast oraz innych smakołyków :)
Kochani, a czy wiecie, że właśnie dzisiaj, w tym roku dokładnie dzień po świętach obchodzimy Międzynarodowy Dzień Sportu? Ale się złożyło, prawda?
Ta data nie jest przypadkowa, ponieważ właśnie 6 kwietnia w 1896 roku zorganizowano pierwsze nowożytne Igrzyska Olimpijskie.
 
Pamiętajcie, że aktywność fizyczna powinna być stałym elementem naszego życia, ponieważ podczas aktywności fizycznej nasz organizm wydziela endorfiny, które świetnie wpływają na ogólny stan naszego zdrowia.
 
A czy wiecie co to są endorfiny?
*Endorfina należy do grupy hormonów szczęścia, do której zalicza się również dopaminę i serotoninę. Tak naprawdę hormon ten został odkryty dopiero w latach 70. XX wieku przez dwóch naukowców – Johna Hughesa oraz Hansa Kosterlitza. To właśnie oni ustalili, że endorfiny, zwane również molekułami emocji, pełnią funkcję neuroprzekaźników i są produkowane w mózgu oraz rdzeniu kręgowym.
 
Podczas odkrycia zauważono, że jest to hormon szczęścia, który ma bezpośredni wpływ na polepszenie nastroju i towarzyszące mu uczucie przyjemności. Ustalono wówczas, że endorfina nie tylko blokuje ból i obniża poziom stresu, ale również potrafi wprowadzić organizm w stan euforii. Zwrócono uwagę, że odpowiedni poziom endorfiny we krwi ma wpływ na rozluźnienie mięśni oraz regularny oddech. Co więcej, w wyniku coraz większej produkcji endorfin, obniża się poziom kortyzolu, zwanego inaczej hormonem stresu.
 
Tak więc endorfina to hormon szczęścia, który nie bez przyczyny został tak nazwany. Jak się okazuje – to dzięki niemu odczuwa się przyjemność i zadowolenie.
 
Endorfiny wytwarzane są przez organizm w niektórych sytuacjach, a także - co ciekawe - po spożyciu niektórych pokarmów. Do tej pory odkryto aż kilkanaście rodzajów endorfin. Są one produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym w odpowiedzi na bodźce, takie jak wysiłek fizyczny czy śmiech. Endorfiny nazywa się także molekułami emocji. Warto przy tym dodać, że najwięcej receptorów emocji znajduje się w mózgu, w obszarze uważanym za ośrodek odczuwania przyjemności.
 
Wydzielanie endorfin ma wpływ na nasze dobre samopoczucie, dlatego warto wiedzieć co zrobić, by podnieść ich poziom w organizmie. Przede wszystkim pamiętajmy o wysiłku fizycznym. W załączniku znajdziecie także ilustrację przedstawiającą produkty spożywcze, które warto jeść aby podnieść poziom endorfin w organizmie.
 
Ponieważ zaczynamy dopiero naszą sportową przygodę, na początek proponujemy Wam relaksujący trening jogi, możecie namówić do wspólnych ćwiczeń swoje mamy!
Link do treningu dla mamy i dziecka (jogi):
 
A gdy już będziecie odpowiednio rozciągnięci i zrelaksowani zachęcamy do domowego treningu razem z rozgrzewką, który znajdziecie pod tym linkiem:
 
Aktywnego dnia kochani
Pozdrawiamy
Świetlica w Żerdzi

 Życzymy Wam zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych, smacznego jajka oraz mokrego Śmigusa Dyngusa! Niech te Święta będą dla Was czasem pełnym odpoczynku i wytchnienia spędzonym w gronie najbliższych. A w Lany Poniedziałek nie żałujcie wody! ;)
 
Przesyłamy Wam również kolorowankę, ale nie taką zwykłą. Oprócz tego, że trzeba ją pokolorować, trzeba również odnaleźć na niej pisanki. Jesteśmy bardzo ciekawi czy uda Wam się odnaleźć wszystkie.
 
Zdrowych i wesołych świąt
życzą
Pracownicy Świetlicy w Żerdzi